Despre SAF-T

În legătură cu declarația SAF-T, obligatorie din 01 ianuarie 2025 pentru toate entitățile (exceptând PFA-urile la modul generic), vă prezint mai jos ce înseamnă această declarație, care este una complexă.

Declarația SAF-T cuprinde întreaga contabilitate a unei societăți și se clasifică în 3 diviziuni:

  1. D406 care cuprinde ansamblul operațiunilor contabile și fiscale – se depune lunar sau trimestrial, după caz
  2. D406 de mijloace fixe – se depune anual
  3. D406 de stocuri – se depune la solicitarea autorităților fiscale

La nivel detaliat, prima cuprinde și nu se limitează la:

  • planul de conturi utilizat (deci și conturile analitice, așa cum ținem evidența pe clienți și furnizori, de exemplu)
  • partenerii societății, cei cu care a interacționat și interacționează
  • lista conturilor bancare
  • lista asociaților și administratorilor
  • deducerea de TVA aplicată: adică dacă deduce 100% sau aplică pro-rata,
  • unitățile de măsură utilizate și standardizate
  • lista produselor comercializate cu niște câmpuri minime, cum ar fi: cod articol, denumire articol, unitate de măsură, cod NC8
  • nomenclatorul de mișcări de stoc: adică care sunt tranzacțiile și documentele cu care societatea își afectează stocul (facturi de vânzări, avize de expediție, bonuri de consum, inventar etc)
  • nomenclator de TVA (adică, în funcție de tipurile de TVA utilizate de societate i se va atribui un alt cod) etc.

Cea de-a doua declarație, a mijloacelor fixe: cuprinde lista, fișa și planul de amortizare.

Cea de-a treia declarație este importantă dacă lucrezi cu stocuri. Asta înseamnă că, dacă utilizezi un soft de gestiune, trebuie să iei legătura cu dezvoltatorii de program și să te asiguri că au implementat sau implementează generarea acestei declarații.

ANAF va corela datele din prima declarație cu celelalte două.

Cele enumerate mai sus pot părea, la prima vedere, inutile, dar implică multă muncă și efort (dacă ești o societate mare și utilizezi un sistem ERP sigur ai articolele comercializate corect formatate, iar dacă nu o să înveți ce implică – în principal, muncă și timp). În plus, la ANAF va mai ajunge, pe scurt: balanța contabilă la nivel analitic (adică ANAF va ști exact ce clienți ai de încasat și ce furnizori ai de achitat, precum și disponibilitățile), registrul jurnal – va ști exact ce ajustări faci la închiderea de lună.

Cum te afectează această declarație? Te afectează atât în mod direct, cât și în mod indirect.

Lista produselor și a serviciilor din factură va trebui înregistrată linie cu linie. Mai exact: dacă ai o factură de rechizite cu 20 de poziții, acea factură va trebui să fie înregistrată linie cu linie, produs cu produs. Cum se proceda până acum: înregistram o singură linie cu denumirea generică: rechizite, cantitate 1, bază TVA, TVA și valoare document. Cum vom proceda de la 01 ianuarie 2025: vom înregistra fiecare produs din factură, adică toate cele 20 de articole și pentru fiecare cantitatea, cota de TVA, baza și TVA-ul. Ne ajută aici E-Factura (pentru că le importăm), însă tipul documentelor, alocarea conturilor, a restului articolelor (transportul sau discountul de exemplu) trebuie efectuate manual.

Tipul documentelor: tranzacțiile vor trebui corect înregistrate, conform configurării din program și nu doar din punct de vedere al notelor contabile. Adică: dacă ești plătitor de TVA, achiziționezi bunuri și îndeplinești condițiile de aplicare a Taxării Inverse, nu este îndeajuns să aplicăm acea taxare inversă ca și notă contabilă, ci trebuie corect selectată tranzacția din program, astfel încât aceasta să se ducă pe codul de TVA corespunzător.

Dacă ai o factură cu produse personale, va ști că ai atribuit acea cheltuială pe firmă pentru că ai dorit, probabil, deducerea TVA-ului și reducerea impozitelor achitate la bugetul de stat. Și nu doar că va urma un control, însă profilul tău de risc va fi afectat în sens negativ și asta va conduce la: întârzieri la soluționarea declarațiilor și dosarelor în relația cu ANAF și restul instituțiilor de stat, controale mai dese și o atenție sporită pentru sancționare.

Trebuie să nu mai amâni închiderea de lună și a documentelor contabile pentru că, dacă până acum erai obișnuit la până pe 25 a lunii următoare să primești taxele și impozitele și mai târziu (până pe 5-10 a lunii următoare) să finalizăm și închiderea de balanță, ei bine, acum nu se mai poate. Asta înseamnă că și noi, contabilii, trebuie să avem timp să prelucrăm în mod corect informațiile de la tine.

Care este scopul acestei declarații?

Sunt multe scopuri. De reținut faptul că această declarație este una foarte mare, care îndosariază și sumarizează foarte multe date și orice mică eroare te poate afecta.

În primul rând, această declarație are, deocamdată, două etape de verificare: una formală, de completare și depunere care poate genera o recipisă cu sau fără erori, a doua informală, care presupune că, după ce ai depus declarația la ANAF, acesta o va supune unor teste de consistență și, dacă sunt erori, va trimite notificări de conformare. Testele de consistență vizează mai multe aspecte, dintre care amintim cele mai uzuale:

  • situația soldurilor de deschidere nu este identică cu cea de deschidere: asta înseamnă că, după ce s-a depus declarația, s-a închis, de exemplu, un avans de client/furnizor
  • situația TVA-ului: dacă TVA-ul nu s-a închis corect, conform jurnalelor și a tranzacțiilor și a decontului de TVA depus.

De ce trebuie să o depunem?

  • să nu iei amendă
  • în baza datelor de mai sus, dacă ți se pune o poprire pe cont, ANAF va ști exact câți bani ai de încasat și de achitat și se va adresa în mod direct clientului datornic. Până acum presupunea din diverse declarații D300, D394.
  • Vei putea primi amendă foarte ușor dacă depășești soldul registrului de casă de 50.000 lei (și pe care nu-l depui la bancă sau nu scade în următoarele 3 zile)
  • Vei putea primi amendă pentru că ai achitat mai multe dividende cash sau ai depășit plafonul
  • Vei putea primi amendă pentru că ai acordat diurnă și nu ai declarat-o în D112 sau, și mai mult, ai acordat diurnă care nu se încadrează în limita deductibilității și nu ai impozitat-o corespunzător
  • În funcție de datele din SAF-T și legătura cu restul declarațiilor, D300, 390, 394 dar și altele, ți se va crea un profil de agent economic încadrat la un anumit risc fiscal. Adică, toate datele din această declarație au direct legătură cu restul: declarațiile vamale, e-Factura, e-Transport, e-TVA, D300, D390, D394 și multe altele. Având legătură cu atât de multe, se poate identifica ușor orice neregulă. Însă, cum nu avem o bază mare de date (nici noi și nici ei), aceasta este încă la început (testele de consistență de acum sunt active din iulie 2024, deși SAF-T-ul se depune de contribuabili mari din 2022, iar de către contribuabili mijlocii din 2023).

În baza tuturor datelor de mai sus (și a mai multora, însă am menționat principalele), se dorește:

  • identificarea și sancționarea oricăror tranzacții care au ca scop eludarea unor obligații de plată
  • actualizarea în timp real al profilului tău de agent economic
  • construirea bugetelor de stat având la bază date actualizate în timp real
  • renunțarea progresivă la alte declarații fiscale (D394, D390, D300 …)

În concluzie, gradul de conformare fiscală și contabilă este foarte mare începând din 01 ianuarie 2025 și asta implică nu doar efort și timp, dar și o continuă actualizare a cunoștințelor nu doar contabile, dar și fiscale și informatice. Mai mult, contabilitatea lunară nu mai există (decât dacă ești o societate fără activitate economică și îți depunem declarațiile “pe zero”). Contabilitatea se ține săptămânal dacă ești o societate activă și ați observat că am implementat această trecere încă de la finalul trimestrului 3 – începutul trimestrului 4. Din acest motiv se și impune o arhivă digitală (adică avem nevoie de acces la toate documentele într-un format agreat), astfel încât să nu mai vii cu documentele la fiecare început de lună.

Deși anul 2025 va fi o provocare atât pentru contabili, cât și pentru antreprenori, te asigurăm că noi putem îndeplini cele de mai sus. Echipa noastră are membri activi CECCAR, CCF și lucrează doar cu absolvenți sau studenți la ASE. Digitalizarea devine din ce în ce mai importantă, motiv pentru care colaborăm cu IT-iști atât în dezvoltarea de programe interne, cât și programe oferite publicului larg, care să ajute antreprenorii, prin: https://in-balanta.ro/ și urmează https://in-dosar.ro/ – acesta te va ajuta să citești într-o formă clară toate facturile din e-factura!

Nu degeaba CECCAR și-a actualizat, de curând, motto-ul în: Contați pe noi. Contați cu Noi. Întotdeauna!

Despre Autor:


Expert Contabil / Fondator

Denisa Crețu înființează CED CONTEXPERT SRL după o carieră de peste 8 ani în domeniul financiar-contabil obținută atât în cadru externalizat, cât și în departamente interne.

A devenit Expert Contabil în 2018 după absolivrea examenului de aptitudini CECCAR și este masterand în Contabilitate, Audit Financiar și Consiliere (ASE București – seria 2014).

Comentarii


CONTACT

Adresă

Str. Caius Marcius Coriolan, Nr. 34, Sector 5, București, CP 050866, Ap. 1, Interfon 101

Contact

Telefon: 0751 171 089

Adresa e-mail: office@ced.ro

Program: de Luni – până Vineri: 09:00 – 18:00

Follow Us

Ai o întrebare?

    Mulțumim pentru interes! Mesajul tau a fost trimis.
    css.php